5/28/2013

New York, New York! (cz.1)

   W miniony poniedziałek w USA przypadało święto- Memorial Day, dzięki czemu mieliśmy długi weekend. W piątek przed południem odezwała się do mnie D. i spytała, jakie mamy plany z Danielem na weekend. Zaczęłam jej więc opowiadać, że myśleliśmy, żeby pojechać na plażę do Indiany, pójść do kina itp., na co dostałam sms:


   W pierwszej chwili uśmiechnęłam się tylko i wróciłam do swoich zajęć, ale... cały czas kotłowała mi się w głowie myśl: "Czemu nie?". I tak oto, o 22.30 wraz z D., K. i Danielem siedzieliśmy już zapakowani w samochodzie i wyruszaliśmy w drogę do Nowego Jorku (wcale nie ośmio, ale trzynastogodzinną!). Był to chyba największy "spontan", jakiego do tej pory doznałam w życiu, mnóstwo rzeczy mogło się nie udać, ale... było cudownie i z chęcią zrobiłabym to jeszcze raz! Zapraszam Was więc do lektury kilku postów z naszej krótkiej wyprawy do New York City i obejrzenia zdjęć. Mam nadzieję, że poczujecie choć trochę klimat miasta Wielkiego Jabłka :)


      Droga minęła nam całkiem sprawnie, co właściwie nie jest niczym nadzwyczajnym na amerykańskich autostradach. Zatrzymywaliśmy się kilka razy, między innymi na publicznych zajazdach (rest area), o których już kiedyś wspominałam na blogu. Uważam, że takie zajazdy to świetna sprawa i zdecydowanie brakuje czegoś takiego w Polsce! (z drugiej strony autostrad przecież też praktycznie nie ma:P) Dlaczego jestem taka zachwycona tymi miejscami? Bo są czyste, darmowe, można tam skorzystać z WC, czasem także z prysznica, zaspokoić głód oraz zaopatrzyć się w ulotki dotyczące ciekawych miejsc do odwiedzenia w danym stanie. Oto na przykład jeden z owych zajazdów w Pensylwanii:






      Do Jesrsey City, w którym się zatrzymaliśmy, przybyliśmy w sobotę ok. 1 po południu. Wzięliśmy szybki prysznic i ruszyliśmy na zwiedzanie miasta- w końcu nie ma co tracić czasu!
     Jersey City oddzielone jest od Nowego Jorku tylko rzeką Hudson. Z linii brzegowej można podziwiać przepiękną panoramę Manhattanu. Szkoda, że pierwszego dnia pogoda nam nie dopisała, bo zdjęcia byłyby na pewno ładniejsze :)

Jersey City

Pomnik poświęcony ofiarom zbrodni katyńskiej

Widok na dolny Manhattan

Górujący budynek (jeszcze niedokończony) to Freedom Tower, powstały w miejscu wież World Trade Center

Widok na środkowy Manhattan i górujący Empire State Building


     Z Jersey City bardzo łatwo dostać się do NYC- wystarczy przejechać 1 przystanek podziemną kolejką, której trasa biegnie pod rzeką!

Zejście do metra

   Z kolejki wysiadamy wprost pod Freedom Tower- choć stacja wciąż nazywa się World Trade Center.


Freedom Tower
   Spod Freedom Tower kierujemy się do dzielnicy finansowej (Financial District), gdzie przy Wall Street mieści się między innymi słynna Giełda Papierów Wartościowych.






Nie mogliśmy również nie pojawić się przy byku, którego genitaliów dotknięcie ma sprawić (w zależności od wersji) przypływ gotówki/ szczęście/ zapewnić powrót do NYC. Jak widać, przy byku istne oblężenie :D


   Następnym etapem naszego spaceru była Statua Wolności. Niestety, podziwialiśmy ją tylko z brzegu, bo przy tak paskudnej pogodzie rejs nie byłby zbyt przyjemny... A na Statuę i tak wejść nie można, ponieważ jest ona zamknięta (jeśli się nie mylę, to jest to skutek huraganu Sandy, który nawiedził NYC w październiku zeszłego roku i wyrządził ogromne szkody).




Nowojorskie wiewiórki na pozór niczym nie różnią się od chicagowskich... są jednak o wielebardziej cwane i odważne! Zamiast uciekać od ludzi, wręcz przybiegają do nich i plączą się pod nogami- któż wie, może akurat jakiś człowiek postanowi podzielić się jakimś smakołykiem? :D


    Przy skwerku, z którego okolic podziwialiśmy Statuę Wolności, spotkaliśmy również pana, który na swoim przedziwnym instrumencie potrafi zagrać chyba wszystko... Zobaczcie sami!


   Następnie czekał nas krótki spacer do pobliskiego portu, przy którym kwitnie targowy handel bluzami i koszulkami z napisem NYC. Co ciekawe, wśród czarnoskórych sprzedawców równie popularnym językiem co angielski jest... francuski! W porcie znajdują się również liczne sklepy z pamiątkami, ale główny powód, dla którego warto odwiedzić to miejsce to przepiękny widok na Most Brooklyński.





   Przy Moście Brooklyńskim właściwie zakończyło się nasze sobotnie zwiedzanie Nowego Jorku. Przespacerowaliśmy się jeszcze po dolnym Manhattanie i wieczorem wróciliśmy do domu. Musieliśmy w końcu trochę odpocząć po podróży i nabrać sił na kolejny dzień wrażeń. Na koniec zostawiam Was z jeszcze kilkoma zdjęciami z dolnego Manhattanu, a w następnym poście pokażę Wam kilka kolejnych miejsc w NYC, które trzeba zobaczyć! :)








_________________________________________________
Kolejne opowieści z Nowego Jorku:
część druga
część trzecia



13 komentarzy:

  1. Ekstra! Bardzo fajny spontan. Z niecierpliwoscia czekam na wiecej :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Normalnie aż mi serducho szybciej zaczęło bić jak przeczytałam "New York". To moje ukochane miasto w Stanach jak do tej pory :D Anyway, co do Statui Wolności, to wejście na nią było zamknięte jeszcze przed huraganem Sandy, a wiem, bo byłam tam przed samym huraganem i Statua była odgrodzona i jakieś dwa żurawie wokół niej, więc chyba coś remontują/odrestaurowują. Napis na stacji, gdzie wysiadaliście "World Trade Center" raczej błędny nie jest, bo ta Freedom Tower to inaczej nazywa się One World Trade Center :) Jaram się myślą, że jak tylko ją skończą to jadę do NYC strzelić jej fotę :D Przynajmniej taki mam plany :D i kontynuować zwiedzanie. Super spontan :D Mogliście skoczyć po mnie do Północnej Karoliny, lubie spontany :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Acha, zapomniałam dopisać, że tych nowych World Trade Center ma być 5 i każdy inny. Choc ja poczatkowo myslalam, ze odbudowa WTD bedzie polegala na faktycznej odbudowie Twin Towers.

      Usuń
    2. Przyznam, że mnie zaskoczyłaś! Nie miałam pojęcia, że ma być aż 5 wież! Co do Freedom Tower- ponoć ma być otwarta w przyszłym roku :)

      Usuń
  3. Spontany są najlepsze. Super wycieczka.

    OdpowiedzUsuń
  4. szkoda, ze tak krotko, ale podejrzewam, ze jeszcze tam wrocisz ;)
    Bardzo ci zazdroszcze wycieczki, juz od jakiegos czasu mam ochote zwiedzic Nowy Jork- nie wiem kiedy mi sie to uda, ale mam nadzieje, ze kiedys...

    Tylko patrze na ta pogode i az mnie ciarki przechodza, czy w koncu nadejdzie lato?

    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała wycieczka! Dzięki za zdjęcia:)

    Pozdrowienia!:))

    OdpowiedzUsuń
  6. Super Super! Jak oglądam zdjęcia z NY to zawsze mamm wrażenie, ze jestem na planie filmowym:)

    OdpowiedzUsuń
  7. :)Spotkałaś może Stardust

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak zwykle super wpis :) Zdjęcia naprawdę ciekawe na tyle, że mam ochotę od razu się tam znaleźć.
    Pozdrawiam Paweł

    OdpowiedzUsuń
  9. A to jechałaś Path Train :) Ja nim jeżdżę zawsze do city. Wsiadam w Newark, ale zazwyczaj się przesiadam na Journal Square który jedzie na 33 ;)
    Takie wypady są najlepsze! :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak cudownie dzięki Twoim zdjęciom i relacji przenieść się po raz kolejny do Nowego Jorku! Mieszkałam tam trzy wakacje z rzędu, a ostatni raz byłam w 2007. Strasznie tęsknię każdego dnia i serce się "wyrywa z zawiasów" jak widzę gdzieś NYC na zdjęciach, filmach, itd. Muszę tam zdecydowanie powrócić, może na dłużej :) Pozdrawiam z Francji

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajne zdjęcia i bardzo ciekawe opisy.Lubię dzięki takim postom przenieś się na chwilkę w zupełnie inne miejsce:)

    pozdrawiam
    aga

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Pamiętnik Emigrantki , Blogger